sâmbătă, 24 ianuarie 2009

"Binecuvantati si nu blestemati" (Rom. 12, 14)

M-a intrebat cineva: "Ceea ce cantam in Postul Mare, adica: "Adauga lor rele, Doamne, celor mariti ai pamantului" (Is.26,15), de ce o spune, caci este blestem ?" "Cand navalesc barbarii - i-am spus - si merg si distrug un popor fara vreo pricina, iar poporul se roaga ca sa-i ajunga cele rele, adica sa li se strice carutele, iar caii lor sa pateasca ceva, ca sa fie impiedicati, e bine sau rau asta ? Aceasta se intelege: sa le vina piedici. Nu inseamna ca sunt blestemati".
- Parinte, cand prinde blestemul ?
- Blestemul prinde atunci cand exista la mijloc nedreptatea. Daca, de pilda, o oarecare femeie isi bate joc de alta ce este mahnita sau ii face vreun rau, iar cea mahnita o blesteama, s-a terminat, se pierde neamul ei. Adica atunci cand fac rau cuiva, si acela ma blesteama, se prind blestemele lui. Ingaduie Dumnezeu si se prind, precum de pilda ingaduie ca unul sa omoare pe altcineva. Cand insa nu exista nedreptate, atunci blestemul se intoarce la cel ce l-a rostit.
- Si cum se slobozeste cineva de blestem ?
- Prin pocainta si spovedanie. Cunosc multe cazuri de oameni care s-au chinuit din pricina blestemelor, deoarece au fost vinovati, dar care, atunci cand au inteles ca au fost blestemati, s-au pocait, s-au spovedit si s-au indepartat. Daca cel ce a fost vinovat spune: "Dumnezeule, am facut asta si asta, iarta-ma", si se spovedeste cu durere si sinceritate, atunci Dumnezeu il va ierta. El este Dumnezeu.
- Este pedepsit numai acela care primeste blestemul sau si acela ce il spune ?
- Cel ce primeste blestemul se chinuieste in viata aceasta. Iar cel ce a blestemat se chinuieste si in viata aceasta si se va chinui si in cealalta, pentru ca va fi pedepsit de Dumnezeu ca un ucigas, daca nu se va pocai si spovedi. Pentru ca, sa zicem, poate cineva sa te necajeasca, insa tu, cu blestemul ce i-l dai, este ca si cum ai lua pistolul si l-ai omori. Cu ce drept faci asta ? Orice fi-ar fi facut celalalt, nu ai dreptul sa-l omori. Ca sa ajunga sa blesteme cineva, inseamna ca are rautate. Cineva blesteama atunci cand o spune cu patima, cu inversunare.
Blestemul cand vine de la omul care are dreptate are mare putere; mai ales blestemul vaduvei. Imi aduc aminte de o batrana care avea un calut si il lega la marginea padurii sa pasca. Fiindca era putin zburdalnic, l-a legat cu o funie mai tare. Odata au mers trei femei in padure sa taie lemne. Una era bogata, una vaduva, iar cealalta orfana si foarte saraca. Au vazut calul ce era legat cu funia si pastea si au zis: "Nu luam funia sa legam lemnele ?" Au taiat-o in trei, si fiecare din ele au luat cate o bucata sa isi lege sarcina ei. Fireste, calul a fugit. Cand a venit batrana si n-a aflat calul, s-a mahnit mult. A inceput sa-l caute peste tot; s-a ostenit mult pana sa-l gaseasca. In cele din urma, dupa ce l-a aflat, a spus suparata: "Pe ceea ce a facut asta s-o duca cu aceeasi funie". Intr-o zi, fratele femeii bogate facea glume cu o pusca, crezand ca e goala - era din cele ce le lasasera italienii - si a impuscat-o pe sora-sa in gat. Trebuia s-o duca la spital si trebuia funie ca sa o lege pe o scara de lemn. In ceasul acela s-a gasit o bucata de funie, aceea furata, dar n-a ajuns. Au adus si cele doua vecine ale ei cele doua bucati furate si au legat-o de scara si au dus-o la spital. Asa s-a infaptuit blestemul batranei: "Sa o duca cu aceeasi funie". In cele din urma a murit sarmana; Dumnezeu s-o odihneasca. Vedeti, a prins blestemul la cea bogata, care nu avea nevoie materiala. Celelalte isi aveau saracia lor, avusesera oarecare indreptatire.

Boli si nenorociri din blestem

Multe boli carora doctorii nu le gasesc pricina, pot fi din blestem. Cum sa gaseasca doctorii, blestemul? Odata mi-au adus la Coliba un paralitic. Un barbat zdravan nu putea sta jos. Trupul ii era intarit ca un lemn. Unul il ducea in spate, iar altul il tinea de picioare. I-am pus doua lemne, de care s-a sprijinit sarmanul. Cei care il insoteau mi-au spus: "De la varsta de 15 ani este in starea asta si au trecut 18 ani de atunci". "Dar cum sa pateasca asta pe neasteptate?" am intrebat. "Nu se poate. Ceva se intampla". Am cautat pe ici - pe colo si am aflat ca l-a blestemat cineva. Ce s-a intamplat? Odata merge cu autobuzul la scoala si statea intins pe o banca. La o statie s-au urcat un preot in varsta si un batran si stateau in picioare langa el. Atunci cineva i-a spus: "Scoala-te, sa stea varstnicii". Acela insa s-a intins si mai mult pe banca, fara sa dea importanta la cele zise. Atunci batranul care statea in picioare ii spune: "Intins sa ramai si niciodata sa nu poti sedea" Si blestemul a prins. Vezi, tanarul a fost obraznic. Ca si cum ar fi spus: "De ce sa ma scol, daca am platit locul?" Da, dar si celalalt a platit, si este in varsta, respectabile si sta si in picioare, iar tu esti un copil mic de 15 ani si stai jos. "Din pricina asta este - i-am spus. Cauta sa te pocaiesti, daca vrei sa te faci bine. E nevoie de pocainta". Sarmanul cum a inteles putin si a recunoscut, indata s-a facut bine.
Cate de acestea ce se intampla azi sunt din blestem, din suparare peste masura. Cand se distrug familii intregi sau mor multe persoane intr-o familie sa stiti ca este sau din nedreptate, sau din vraji sau din blestem. Un tata avea un copil ce nu mai statea acasa. Odata tatal sau ii spune foarte suparat: "Sa vii odata pentru totdeauna". Baiatul, in noaptea aceea, cum venea acasa, exact in fata casei sale l-a lovit o masina si a murit. Prietenii lui l-au ridicat si l-au dus in casa. A venit dupa aceea si tatal lui la Coliba mea si plangea. "Copilul a murit in fata usii casei mele", spunea. Luindu-l pe ici - pe colo, mi-a spus mai apoi: "I-am spus un cuvant". "Ce i-ai spus?" - l-am intrebat. "M-am inversunat ca umbla noaptea si i-am spus: "Sa vii pentru totdeauna!". Nu cumva a fost din asta?". "Ei din ce altceva?" - i-am spus. "Cauta sa te pocaiesti si sa te spovedesti". "De data asta sa vii odata pentru totdeauna", i-a spus, si l-au adus pe copil mort. Si dupa aceea durere si plans pe tatal lui.

sursa: Cu durere si dragoste pentru omul contemporan de Cuv. Paisie Aghioratul

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu